Lirih Tinta Ku...

It's so easy to think about love, to talk about love, to wish for love... But it's not always easy, to recognize love, even when we hold it in our hands...

HeartBeat

~Nuffnang~

~Sudut Hidup Aku~

Assalamualaikum... Slmt ptg semua... Nak cite sikit...

Ada dua org adik beradik... Si Abg sgtlah alim... Si Adik pulak kaki club... Si Abg nie sering ttanya2 mcm mana seronok nya hidup si Adik... Lantas satu hari, dia ingin sgt mencuba... "Alah... Aku nk try test je mcm mana hidup adik... Aku pun slalu smbhyg 5 waktu... Xdehal lah..." Manakala si adik pulak sering menjadikan si abg cth dn akhirnya tbuka hati utk btaubat... Di jadikan cerita, si abg pun pergi ke kelab malam dn terus alpa keseronokan duniawi... Dgn takdir Allah, si abg meninggal dunia di kelab di sebabkan sesak nafas akibat asap rokok yg tebal... Tperanjatlah si adik mendgr khabar ttg abgnya... Si adik terus insaf dn bertaubat... Semasa mayat di kuburkan, satu kejadian pelik telah tjadi yakni liang lahad si abg menjadi sempit sdgkan telah di ukur tepat... Subhanallah... Sejak dr hari tu, si adik terus berubah sikap dn menjadi sorg hamba ALLAH yg setia... Dia sering menangis menyesali kisah lama hidupnya...

Allah sering memberi peluang berkali2 kpd hambaNya utk bertaubat... Dan semua org berhak utk peluang kedua mungkin ketiga mungkin jugak tiada peluang langsung... Benar hidup ini mmg indah untuk di nikmati dn tidak mustahil ada yg tersilap langkah dn tslh jalan. Dan ada yg bnasib baik krn di tunjukkan jln yg benar dn di berikah hidayah dn peluang utk bertaubat. Namun ada sstgh manusia sering memandang rendah manusia lain dek kerana sombong dan takburnya diri ttg ilmu yg di miliki...

Hidup aku pernah lari dr jalan NYA...Aku pernah melakukan kesilapan... Dn kesilapan itu aku jadikan pegangan hidup aku skrg agar tidak berulang kisah lalu. Benar aku bukanlah manusia sempurna apatah lg umat yg baik kpd agamanya... Aku berusaha membaiki diri dn terus berusaha... Benar ada kesilapan yg xmungkin dpt ku pbaiki namun aku hanya mampu memohon pd ALLAH yg SATU utk memaafkan kesilapan itu... Namun hinaan manusia seringkali mematahkan semangat aku. Dan aku tertanya, siapakah kamu yg mengadili aku...???

Selama aku mengenali manusia dn bkwn, aku tidak pernah campur mana2 urusan manusia... Aku dgn dunia ku saja... Dunia yg aku bina dgn teman2 yg aku percaya dgn nyawa ku sendiri dn alhamdulillah, mereka benar2 bgelar SAHABAT... Dn kemudian, dunia blog yg pd awalnya aku masuk krn curiosity... Benarlah kata org, curiosity kills da cat... Dn kini, aku terima pdhnya apabila nyaris d bunuh jerung... Tanpa sedar tjerat, akhirnya maruah aku di permainkan...

Ya mmg kisah kita tdk sama tp sekurangnya aku blh mendabik dada krn aku brani btindak dn aku teruskan hidup tanpa sbrg hinaan dn cacian dr dia... Dia yg aku cinta... Yg aku syg... Dia yg tidak pernah walau skali pun mengeluarkan ayat kasar... Apatah lagi mengugut utk mencubit aku... Dia yg menyanjung aku dn sering bimbangkan aku waima sehalus bulu mata skalipun lukaku... Dia yg berusaha menjaga hatiku waima dia sedar ada dua hati yg perlu di jaga... Dan akhirnya aku pasrah... Aku tidak sanggup membiarkan dia bersusah hati krn aku... Cukuplah sementara aku bkongsi kasih... Dan aku mengundur diri demi kebahagian semua org... Aku sedar aku jahat ketika itu... Meruntuhkan masjid org bukan sifat aku... Benar dia mampu, namun aku sendiri tidak mampu bkongsi kasih dn melukakan hati wanita lain yg lebih berhak... Benar lah kata Cikgu Pelangi "tidakkah engkau malu, menjadi seperti pokok duit-duit... menumpang diatas kebahagian orang lain...?" Ya aku malu... Krn malu dn demi cintalah aku mengundurkan diri... Mmg sakit tp itu yg harus aku lakukan dr awal... Sekalipun dgn izin si isteri pun aku blm tentu sanggup bermadu... Tiada wanita sanggup di madu dn berkongsi kasih...

Alhamdulillah... Dgn dorongan sahabat dn keluarga, aku kini blh berbangga krn bjaya meneruskan hidup tanpa menoleh ke belakang... Dgn sedikit kenangan, aku menjadi tabah. Aku tiada niat utk menjadikan pengalaman itu sbg nasihat kpd siapa2 pun. Namun jika d tanya, aku hanya memberikan pdpt aku saja dn bkn hasutan. Sbrg tindakan mahupun perbuatan, adalah keputusan DIRI SENDIRI... Dulu aku begitu... Sahabat2 memberi nasihat dn tpulang kepada aku membuat keputusan. Tpulang kpd hati... Klu sanggup d lambung ombak, teruskan berkayuh...

Aku terima sgala hinaan, cacian, makian, tamparan dn ugutan dgn rela hati... Sedikit pun aku tidak ambil hati cuma, cukuplah sekali ini... Aku bercrita ttg semua ni bkn hendak mbuka pekung di dada mahupun kudis d hati... Aku d pandang rendah... Di ugut pdhal aku tidak pernah d ugut dn aku sbnrnya tidak gentar skalipun... Cuma aku terkilan, krn situasi bbeza dn aku di hina sebegitu rupa... Situasi yg sekiranya d dedahkan tidak membawa perbezaan besar dn pastinya tiada hinaan di terima bahkan mungkin sokongan di berikan krn melibatkan kebahagian hidup dan satu situasi lg yg kiranya di dedahkan membawa keaiban org lain dn mampu memusnahkan HIDUP org lain... Yg mana aku ucapkan TAHNIAH krn ya... Hidup baru yg susah payah aku bina dgn airmata kekecewaan, telah sedikit demi sedikit pecah dindingnya...

Satu je nasihat terakhir dr aku... Berkawanlah dgn sesiapa yg kamu mahu tp berwaspadalah krn kwn itu mungkin mampu membinasakan kita scr langsung atau tidak langsung...

Kepada AWAK yg saya tahu pasti akan membaca blog saya... Saya telah critakan kpd awak. Ttg masa silam saya... Kebodohan saya... Kesilapan saya... Cinta lalu saya... Saya bersyukur awak sudi menerima siapa saya... Menerima apa adanya saya... Dn kata2 awak "Manusia mana yg tk buat silap... Yg penting usaha memperbaiki diri dn bjuang utk kebahagian hidup lbh penting..." sy pegang sbg janji awak pd saya. Tp sy sedar , saya xlayak utk awak... Mungkin awak lebih sesuai mencari ssorg yg luhur budinya... Yg halus pekertinya... Yg indah agamanya... Bcoz u deserve it... 

Dan saya pohon, dgn situasi sebegini, saya broken heart sgt2, sya hilang arah, saya hilang semangat dn saya harap awak faham...  And yes, saya perlukan awak itupun klu awak sudi... Saya tak tau awak sudi menunggu atau tidak... Tp andai awak jodoh saya, saya akan terima apa adanya awak... Saya takkan coba, tp saya akan menjadi wanita terbaik penah awak kenal... Saya akan cintakan awak lebih dr saya cintakan dia... Saya yakin saya boleh...

Nota Chenta:// Mengandai atas risiko sendiri... Skdr luahan hati... Dan mohom maaf kepada kaum2 ISTERI yg sedang membaca n3 saya... Sayalah golongan perempuan yg pernah menjadi garam dlm luka anda dn saya jugaklah golongan perempuan yg pernah melukut d tepi gantang... Saya tau tiada kemaafan buat insan spt saya... Namun sy blajar dr kesilapan... Pengalaman mematangkan saya... Once i tripped, there will be no 2nd trip...

Wassalam...




2 Tinta Menari Bersama...:

labulabi said...

sedih maca kisah kitak ya.p banyakkan besabar k.jgan putus asa.walaupun segunung dugaan melanda memang kita pasrah,tapi hidup kenak di teruskan.bersabar dan tabahlah wahai insan.Allah sentiasa bersama mereka yg sabar.

Jalalyna A. said...

Labu labi... Insya Allah... mmg kmk slalu bdoa bharap ALLAH ada bsama kmk... terima kasih...

There was an error in this gadget

HeartBeat

~Good Writer With Good Stories...~

~Komentar Anda...~

Get This Recent Comment Widget!

Followers