Lirih Tinta Ku...

It's so easy to think about love, to talk about love, to wish for love... But it's not always easy, to recognize love, even when we hold it in our hands...

HeartBeat

~Nuffnang~

~Sekadar Renungan Bersama...~

cantek mmg cantek tp...

Saya xmok cita pjg2... So baca jk la n fikir2 sendirik k... Sekadar pengetahuan yg d kongsi bersama... Jangan pakai sanggul palsu kerana...

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

Pertanyaan :
Apa hukumnya wanita yang menyambung rambutnya dengan rambut tambahan (wig/sanggul/) ?

Jawapan :
Alhamdulillah, kaum wanita diharamkan/dilarang menyambung rambut mereka dengan rambut tambahan(wig/sanggul, red) atau dengan benda lainnya yang menyerupai rambut. Berdasarkan dalil-dalil yang melarang hal tersebut. (“Hadits Asma binti Abu Bakar radiyallahu ‘anha, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassallam) melaknat wanita yang menyambung rambutnya (dengan rambut palsu) dan wanita yang minta disambungkan rambutnya (Muttafaqun ‘alaihi)”, red)

Dan disisi Allah-lah seluruh kejayaan dan semoga Allah memberikan sholawat dan salam ke atas Nabi kita (Shalallahu `alaihu wasallam) dan keluarganya dan sahabatnya.

sanggul palsu... image courtesy Facebook...

Nota Saya:// RAMBUT PALSU HARAM... SANGGUL UTK PAKAI TUDUNG SYRIA SEAKAN RAMBUT ASLI... MAKA BG SAYA SENDIRI HARAM LAH UTK MENAIKKAN SANGGUL PALSU DI KEPALA.. RAMBUT PALSU = SANGGUL PALSU = SEAKAN ASLI = HARAM...


9 Tinta Menari Bersama...:

Beautiful Stranger said...

aok..kmk rmbt pendek..sikpat ber'unta koh..hehe good info..baru marek mek maca tok juak..

sharing is caring..

kmk ada prob sikpat view comment!!

Khairul Antasha said...

tudung syria ya nang berbonggol kdak ya kah? gelik mek nangga sanggol antap kdak ya gilak.. mun sanggul ompuan nang original x haram nak?iskkk...musykil mek

SuFy said...

sy diantara org yg mngikut prkmbagan fesyen spt tu tpi x penah la plak kai rambut palsu..huhu..but, nice info..

Akhu Chenta Qhamu said...

Vie, aok mek bok tauk... mek xpat view komen juak tadik... tok ok dah...

Krol, mun dah sanggul dik mpun, apa yg palsu nya... tok merujuk pd rambut palsu n sanggul yg TERLAMPAU tinggi mcm cth ya... ya nang d atas laaa...

Akhu Chenta Qhamu said...

Sufy, saya pun baru bc... so memandangkan ramai gk yg xtau, so share2 lah kan... heheeee... kbtln mencari mcm mana dorg pakai sanggul tu... psg niat nk beli... tjumpa artikel mcm nie, terus cancel... :D

joynstar said...

oh....apply to men too? mun laki ya sikda rambut kak ya pakey rambut palsu?

saja mok tau,TQ

Akhu Chenta Qhamu said...

Joy, mek pun masih ada kekurangan dlm bab2 agama n mek pun masih juak memperbaiki dirik tp mek coba sebaik nya mjwp psoalan ktk based on apa yg mek tyk bpk mek juak la...

Perbuatan memakai rambut palsu d panggil Al-Wasl dlm islam iaitu menyambung rambut dgn rambut lain atau bulu2 yg seakan2 rambut asli... sptmana nya haram utk wanita, sama juak nya haram utk lelaki...

wpun lelaki ya xda rambut n makey rmbt palsu utk nutup kekurangan dirik tetap haram walau apapun sbb nya krn hukum agama dah menyatakan hukumnya... so, ya antara nya ngn Tuhan jk...

so misal kata nya tek xda rmbt, or lasak d tgh ka... ada cara lain gk blh nya menutup kekurangan dirik nya... cthnya, kan ada songkok or topi aji kan... xslh makey ya... nmpk sopan juak nak... mun masih juak rasa kekurangan, pakey mcm pak arab jk...

or nya blh botakkan kepalanya jk... xda org akan tauk kekurangannya... sapa kata lelaki botak sik manis... :D yerrr...

my say, we dun judge people by its hair right... :) lgpun skrg ada mcm2 cara or produk yg blh menyuburkan rmbt nak... mek harap pjelasan ya menjawap soklan ktk Joy... :)

joynstar said...

wah...panjang nya jawapan!esei SPM! Ok thanks, boleh la mek berceramah ngan kawan2 Islam yang selalu teringin mok nge-dye rambut, ngek-stend rambut, sik bersyukur lalu.

Akhu Chenta Qhamu said...

yalah ooo... blh mewarna rambut tp makei inai... n xblh kaler itam... sbb seakan asli... apapa kaler blh asal jgn itam... org laki mun mok inai rambt, d galakkan kaler seakan2 merah spt nabi muhammad semasa baginda pergi berperang... nmpk gagah n muda... :)

There was an error in this gadget

HeartBeat

~Good Writer With Good Stories...~

~Komentar Anda...~

Get This Recent Comment Widget!

Followers